هوش مصنوعی آی.بی.ام وشناسایی کارمندانی که درفکر استعفا هستند

0
355
Ginni Rometty, chief executive officer of International Business Machines Corp. (IBM), speaks during the IBM InterConnect 2017 conference in Las Vegas, Nevada, U.S., on Tuesday, March 21, 2017. IBM InterConnect brings together industry leaders with sessions dedicated to the education and development skills needed to elevate businesses with cloud computing. Photographer: David Becker/Bloomberg via Getty Images

طبق گفته جینی رومتی، مدیر عامل کمپانی آی بی ام، این کمپانی روزانه بیش از 8000 رزومه کاری دریافت می کند و از این حیث رتبه اول را در جستجوهای سایت Glassdoor برای یافتن مشاغل کاری دارد. البته این تنها مسیر برای استخدام 350 هزار کارگری که در آی.بی.ام کار می کنند نیست. جالب اینجاست که به گفته رومتی تکنولوژی هوش مصنوعی آی.بی.ام با دقت 95% می تواند پیش بینی کند که کدام یک از کارگران این شرکت در فکر ترک کارشان هستند.

در دوره هفت ساله حضور رومتی در سمت مدیرعاملی آی.بی.ام این کمپانی پیشرفت زیادی در زمینه فعالیتهای هوش مصنوعی درنگهداری و حفظ نیروهای کاری اش داشته.

خانم رومتی دراین باره گفته:« بهترین زمان برای استخدام نیروی کاری جدید، قبل از جدایی نیروی قبلی است.» بخش نیروی انسانی آی.بی.ام حق ثبتی برای “برنامه پیش بینی جدایی نیروهای کاری” اش دارد که این برنامه می تواند احتمال استعفای کارمندان را پیش بینی کرده و راهکارهای مناسبی را به مدیران توصیه کرده تا بتوانند نیروهای جدیدی استخدام کنند.

رومتی البته توضیح زیادی درمورد راز موفقیت شرکتش که باعث شده تا آنها بتوانند تا چنین راندمان بالایی از هوش مصنوعی آی.بی.ام در تشخیص کارگرهایی که در فکر استعفا هستند بگیرد را ارائه نکرده. شرکت آی.بی.ام رسما اعلام کرده که پیش بینی هوش مصنوعی آی.بی.ام در مورد کارگرانی که درفکر ترک شغلشان دراین کمپانی هستند 95% دقیق است و رومتی تنها گفته که این راز موفقیت در آنالیز نکات و اطلاعات ریز و فراوان نهفته است.

او دراین رابطه گفت:« زمان زیادی برد تا بتوانیم مدیران کمپانی را متقاعد کنیم که دقت این پیش بینی بالاست» و به گفته او هوش مصنوعی باعث شده تا کمپانی آی.بی.ام در هزینه هایش 300 میلیون دلار ذخیره کند.

رومتی همچنین به این نکته اشاره کرده که از زمانی که کمپانی آی.بی.ام استفاده از تکنولوژی را گسترده تر کرده و در زمینه های مختلفی مثل مدرن سازی، از تکنولوژی کمک بیشتری می گیرد، میزان جدایی منابع انسانی از این کمپانی، کاهشی 30 درصدی داشته و درعین حال گفت که نیروهای کار که دراین کمپانی باقی مانده اند دستمزد بالاتری دریافت می کنند و می توانند کارهای باارزش تری انجام دهند. او ادامه داد:« باید هوش مصنوعی را در تمام کارهایی که انجام می دهی، به کار بگیری.»

مسیری شفاف تر

از آنجا که تمام فعالیتهای دپارتمان منابع انسانی و مدیران کمپانی، همیشه موثر نیست، هوش مصنوعی می تواند در آینده نقش های بزرگتری را به دوش بگیرد و مسیری شفاف تر را برای کارمندان ایجاد کرده و مهارتهای آنها را شناسایی کند. رومتی به این نکته اشاره کرده که شفاف سازی با کارمندان در مورد مسیر کاری شان، اقدامی است که بسیاری از کمپانی ها در انجامش ناکام می مانند:« من انتظار دارم که هوش مصنوعی بتواند در بین پنج تا ده سال آینده، باعث تغییر صد درصدی در مشاغل شود.»

شفافیت با کارمندان بدان معناست که در مورد مهارتهایی که در کمپانی موردنیاز است به آنها صادقانه اطلاع داده شود ؛ به ویژه در شرایطی که کارمندان این مهارتها و قابلیتها را ندارند. رومتی ادامه داد:« اگر مهارتی داری که در آینده دیگر به آن نیازی نخواهد بود و یا در بازار به وفور یافت می شود و با استراتژی کمپانی ما جور نیست، شما در جایگاه مناسبی برای ماندن در کمپانی نیستید. من شخصا براین باور هستم که باید در مورد مهارتها با کارمندان صادق بود.»

برای درک بهتر الگوهای اطلاعات ، هوش مصنوعی آی.بی.ام راهکار مشخصی دارد و می تواند نقاط قوت هر فرد را نشانه بگیرد. این می تواند به مدیر این امکان را بدهد تا یک کارمندش را به سمت فرصتهای آتی که ممکن است با استفاده از متدهای سنتی به چشم نیاید، هدایت کند. رومتی دراین باره گفت:« ما دریافتیم که برخی از گزارشهای مدیرانمان دقیق نیستند. مدیران در رده بندی ها شخصی رفتار می کنند. اما ما می توانیم با بهره گیری از اطلاعات، به نتایج دقیق تری برسیم.»

تکنولوژی آی.بی.ام می تواند کارهایی که کارمندان درحال تکمیلش هستند، دوره های آموزشی ای که پشت سرگذاشته اند و رده بندی هایی که کسب کرده اند را ببیند. با همین اطلاعات و با بهره گیری از مهارتهای هوش مصنوعی و مدیران منابع انسانی می توان درک دقیق تر و بهتری از مهارتهای کارمندان داشت که به مراتب بهتر از استفاده از فیدبکهای مدیران این کارمندان خواهد بود.

آی.بی.ام همچنین یکی دیگر از  متدهای کلاسیک منابع انسانی را کنار گذاشته: گزارش عملکرد سالانه که به گفته رومتی او در ابتدا در مقابل این کار مقاومت می کرد اما پافشاری مسئولان منابع انسانی به او ثابت کرد که این تصمیم صحیحی است. در عوض این کمپانی با کارمندان در مورد رشد مهارت هایشان به عنوان بخشی از بازخوردهای سه ماهه دیدارهایشان با مدیران مشورت می کند.

هوش مصنوعی آی.بی.ام اخیرا فیدبکهای حرفه ای تری به کارمندان این کمپانی می دهد.. دستیار مجازی هوش مصنوعی آی.بی.ام به نام MYCA (MY Career Advisor) با استفاده از واتسون به کارمندان کمک می کند تا دریابند که آیا نیازی به افزایش مهارتهایشان دارند یا خیر. درکنار آن، تکنولوژی Blue Match به آنها کمک خواهد کرد تا فرصتهای شغلی را برپایه اطلاعات مهارتهایی که هوش مصنوعی درمورد هرکارمند در اختیارشان قرار داده، به این کارمندان ارائه کنند.

رومتی اعلام کرد که درسال 2018، بیست و هفت درصد از کارگران آی.بی.ام در زمینه جدیدی مشغول به کار شده و یا ترفیع گرفته اند و همه اینها توسط Blue Match  انجام شده است.  او دراین باره گفته:« هوش مصنوعی وقتی درجریان گردش کار قرار می گیرد، باعث تغییر مشاغل می شود و این پرمعناترین نوع هوش مصنوعی ممکن است. این درحقیقت نوعی بازی در مورد مهارتها است تا افرادی با مهارتهای مناسب در هر شغل مشغول به کار شوند و به همین خاطر شغل خیلی از افراد تغییر می کند.»

رهایی از شر سیستم منابع انسانی فعلی با هوش مصنوعی آی.بی.ام

رومتی ادامه داد:« ما به این نیاز داریم تا هوش مصنوعی را در همه زمینه ها وارد کنیم و از شر برخی سیستم های سلف سرویس راحت شویم.» به گفته او کارمندان آی.بی.ام دیگر به این نیاز نخواهند داشت تا کشف کنند که کدام برنامه ها باعث افزایش مهارت هایشان می شود و هوش مصنوعی آی.بی.ام به هر کارمند توصیه می کند که برای پیشرفت در حیطه کاری ، چه چیزهایی باید یاد بگیرد.

بدین ترتیب کمپانی آی بی ام می کوشد تا نشان دهد که آینده کاری در این راستاست که ماشینها بهتر از دپارتمان منابع انسانی (به تنهایی) می توانند افراد را درک کنند.  البته صحبتهای خانم رومتی حمله او به شغل و دپارتمان منابع انسانی نبود؛ چرا که او صحبتهایش در این رابطه را با توصیف «کار دوست داشتنی» در مورد منابع انسانی آغاز کرد و گفت که خودش عاشق این حرفه است.

اما در دوره جدید منابع انسانی برپایه هوش مصنوعی می تواند کارهایی انجام دهد که خیلی از تیمهای منابع انسانی که با اتکا به افراد شکل می گیرند، نمی توانند به اندازه آن اثربخشی داشته باشند. تشخیص پتانسیل منابع واقعی هرفرد و فعالیت برای رشد کمپانی ها خدمتی است که هوش مصنوعی این روزها در دنیای کار انجام می دهد.

با ما در صفحه اینستاگرام و تلگرام کالاسودا به روز باشید

عضویت
مطلع شدن از
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش همه دیدگاه ها