دقت 75 درصدی هوش مصنوعی گوگل در پیش بینی سیل

0
463
دقت 75 درصدی هوش مصنوعی گوگل در پیش بینی سیل

سیلاب ها یکی از شایعترین و مرگبارترین بلایای طبیعی در جهان هستند. هر ساله این سیل ها مسئول مرگ ده ها هزار نفر و آواره شدن صدها میلیون نفر شده است و هزینه های زیادی را روی دست دولت ها گذاشته است.

این هزینه ها از سال 2005 تا 2014 در آمریکا حدود 42 هزار دلار بود و شرکت های بیمه به طور متوسط بیش از 3.5 میلیارد دلار خسارت دادند. پیش بینی دقیق وقوع سیل یکی از اهداف مهندسین گوگل با کمک هوش مصنوعی است که قبل از وقوع بتواند با کمک سیستم های هشدار دهنده زودهنگام، میزان مرگ و میر و اسیب های اقتصادی را تا یک سوم کاهش دهد.

دقت پیش بینی

دانشمندان در حال کار روی این موضوع هستند و طبق مقاله ای که در یکی از سایت های معتبر علم و فناوری منتشر شده است، محققان گوگل توانسته اند یک سیستم هوش مصنوعی طراحی کنند که بتواند تا میزان 75% دقت میزان وقوع سیل را به درستی پیش بینی کند. این یک مطالعه گذشته نگر در منطقه سیل خیز پاتنا در هند بود که گوگل مرکز تحقیقاتی خود را با کمک کمیسیون مرکزی آب هند راه اندازی کرد. هوش مصنوعی گوگل

یوسی ماتیاس، مهندس گوگل در یک پست وبلاگی در این خصوص نوشته است: «این پیش بینی ها با ترکیبی از یادگیری ماشینی، ثبت بارندگی ها و شبیه سازی سیل انجام می گیرد. عناصر گوناگونی از پیشینه وقایع تا خواندن سطح آب بالا آمده از رودخانه ها و گسترش به زمین های اطراف می تواند در غنی کردن مدل هوش مصنوعی مورد استفاده قرار گیرد. با استفاده از این اطلاعات ما، مدل های پیش بینی سیلاب رودخانه ای را ایجاد کردیم که نه تنها زمان و مکان وقوع سیل، بلکه شدت این رویداد را نیز می تواند به طور دقیق پیش بینی کند.

مدل های مبتنی بر فیزیک

البته این مدل هنوز کامل نشده است و به دلیل هزینه های محاساباتی بالا ناشی از شبیه سازی های مبتنی بر فیزیک و اشتباهات ناشی از ورودی های اشتباه می تواند 25 % خطا نیز داشته باشند. این تکنیک ها ممکن است روزی برای پیش بینی رویدادهایی که شبیه سازی های مدل های مبتنی بر فیزیک مانند تخلیه بارش برف و رودخانه هم مورد استفاده قرار گیرد.

پیش از این سیستم هوش مصنوعی گوگل می تواند سلول های سرطانی پروستات را با دقت 70 درصد رتبه بندی کند و هوش مصنوعی گوگل توانسته رویکردهای جدیدی را وارد حوزه علم و فناوری کند.

با ما در صفحه اینستاگرام و تلگرام کالاسودا به روز باشید

عضویت
مطلع شدن از
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش همه دیدگاه ها