چطور هوش مصنوعی در پزشکی به کمک پزشکان می آید؟

0
931
چطور هوش مصنوعی در پزشکی به کمک پزشکان می آید؟

دکتر اریک توپل به دنبال شیوه هایی است که با بهره گیری از آنها، هوش مصنوعی بتواند باعث بهبود مراقبت از سلامتی انسانها شود.

اخیرا دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، دستوری اجرایی را به امضا رساند تا توسعه و مقررات هوش مصنوعی در اولویت فدرال قرار بگیرد. اما این روزها هوش مصنوعی تمرکز بالایی برروی مراقبتهای بهداشتی دارد.

به کارگیری هوش مصنوعی در پزشکی

درحال حاضر پزشکان درحال استفاده از هوش مصنوعی در پزشکی هستند تا بدین ترتیب بتوانند ضایعات کشنده در ماموگرام ها را مشخص کنند. محققان درعین حال درحال پرورش سیستمهای هوش مصنوعی هستند که شرایط مرسوم دوران کودکی را تشخیص داده و پیش بینی کنند که آیا یک فرد در آینده دچار آلزایمر خواهد شد یا خیر و افرادی که بیماری های خاصی مثل MS یا پارکینسون دارند را زیر نظر بگیرند.

تجربیات دکتر توپل در استفاده از هوش مصنوعی در پزشکی

دکتر اریک توپل، متخصص قلب و عروق و بانی و مدیر انستیتو تحقیقاتی اسکریپس تجربه بلندبالایی دربه کار گیری تکنولوژی درپزشکی دارد. حالا او در کتابی تحت عنوان:«پزشکی عمیق: چطور هوش مصنوعی می تواند سلامت انسان را دوباره بسازد»، توضیح داده که چطور هوش مصنوعی می تواند تقریبا تمام کارهای پزشکان را انجام دهد.

او براین باور است که هوش مصنوعی می تواند کارهایی فراتر از تشخیص و معالجه بیماری ها انجام دهد. او معتقد است که بهره گیری از هوش مصنوعی در پزشکی می تواند به کمک پزشکان بیاید و آنها را از انجام کارهایی مثل نت برداری از صحبتهای بیماران یا بررسی نتایج اسکن ها فارغ کند وبدین ترتیب به پزشکان این فرصت را بدهد که زمان بیشتری را صرف ارتباط گرفتن با بیمارانشان کنند.

اخیرا گفتگوی جذابی با دکتر توپل انجام شده که می توانید گزیده ای از آن را دراینجا مطالعه کنید:

*آیا هوش مصنوعی می تواند به کاهش هزینه مراقبتهای بهداشتی که درآمریکا در حال افزایش است، کمکی کند؟

بله. نکته اصلی دراین ماجرا منابع انسانی است که اخیرا رشد چشمگیری داشته. هوش مصنوعی این توانایی را دارد که به طور قابل توجهی، بهره وری، کارایی، جریان کاری، دقت و سرعت عملکرد هم پزشکان و هم بیماران را افزایش دهد و با بهره گیری از حمایتهای الگوریتمی اطلاعات، بتواند کنترل بهتری براوضاع داشته باشد.تجربیات دکتر توپل در استفاده از هوش مصنوعی در پزشکی

*می توانید توضیح دهید که هوش مصنوعی در پزشکی درچه حیطه هایی، بیشترین عملکرد را داشته؟

بخشهای کلیدی متعددی هستند. یکی دستگاه تشخیص الگوی بیماری هاست که با دقت بالایی نتایج اسکن ها و اسلایدهای پزشکی، ضایعات پوستی و نمونه برداری از پولیپهای کوچک درهنگام کولونوسکوپی و… را می خواند. بخش بعدی استفاده از زبان طبیعی برای پردازش صحبتها برای خلاصه کردن نت برداری است. با استفاده از هوش مصنوعی در پزشکی به علاوه می توان نتایج کلیدی را برای بیماران و متخصصان پیش بینی کرد و بدین ترتیب برای پیش گیری از بیماریها کمک خواهد کرد.

*در کتابتان در مورد رشد سریع کمپانی های هوش مصنوعی در دنیای رادیولوژی صحبت کرده اید. آیا استفاده از هوش مصنوعی در پزشکی می تواند دنیا را از رادیولوژیستها بی نیاز کند؟

اصلا. من در مورد نقش های تازه برای رادیولوژیست ها صحبت کردم. بدین ترتیب وبابه کارگیری هوش مصنوعی آنها می تواننداز زیرزمین بیرون بیایند و مستقیم با بیماران درارتباط باشد. ولی ما نمی توانیم که تنها برروی الگوریتمهای مرتبط با تعبیر زندگی و مرگ، حساب باز کنیم وهرگز این کار را نخواهیم کرد. این کار به تجربه انسانی نیاز دارد واین کاری است که ماشین ها قادر به انجامش نیستند.

*می توانید درمورد یک یا دو کمپانی هوش مصنوعی نوآور که به ذهنتان می رسد کمی توضیح دهید؟

دربین استارت آپ ها، من شیوه کاری AliveCor را تحسین می کنم. آنها با همکاری کلینیک مایو، توانستند الگوریتم های یادگیری عمیق را توسعه دهند وبا بهره گیری از سینگالهای ساعت هوشمند، میزان پتاسیم خون افراد را اندازه گیری کردند. هوش مصنوعی گوگل و بخش DeepMind تلاشهای حیرت آوری را انجام داده اند که شامل ویزیت و تریا کردن موارد اورژانسی چشم به صورت دقیق، پیش بینی نتایج در محیط بیمارستان و مطالعه آینده نگری اسلایدهای پاتولوژی در سرطان هستند.

*شما یکی از طرفداران شخصی سازی رژیم غذایی هستید. آیا روزی به جایگاهی می رسیم که هوش مصنوعی بتواند بهترین رژیم غذایی برای هرفرد را تعیین کند؟

اطلاعاتی برای محقق ساختن این امکان وجود دارد و کاملا به صورت فرد به فرد پیاده سازی می شود و بستگی به غذاهای خاصی دارد که ما مصرف می کنیم. هنوز زود است ولی قطعا تلاش دراین زمینه ادامه دارد.*در آینده با استفاده از رباتهای هوش مصنوعی در پزشکی، می توان آنها را جایگزین جراحان کرد؟

*در آینده با استفاده از رباتهای هوش مصنوعی در پزشکی، می توان آنها را جایگزین جراحان کرد؟

اصلا. هوش مصنوعی می تواند به دقت جراحی های ظریف و حساس کمک کند، این دقیقا همان کاری است که در حل مشکلات شبکیه چشم هم دیده می شود. قطعا در آینده استفاده از رباتها در جراحی ها بهتر از زمان حال خواهد شد ولی این بدان معنا نیست که به جراح دراتاق عمل نیازی نباشد. خود شما می خواهید که عمل جراحی تان توسط ربات انجام شود؟

*تحقیقات حکایت از آن دارد که هوش مصنوعی می تواند با اسکن کردن عکسهای اینستاگرام افراد، افسردگی آنها را تشخیص دهد. آیا هوش مصنوعی می تواند وارد زمینه سلامت ذهن شود؟

بله ولی نه از طریق پستهای اینستاگرامی شما! برای اولین بار ما با فاکتورهای مختلفی مثل شرایط روح و روان، مثل لحن صحبت کردن، ریتم تنفس وارتباطاتی که با گوشی هوشمند برقرار می شود و فعالیتهای فیزیکی این کار را انجام داده ایم.

با ما در صفحه اینستاگرام و تلگرام کالاسودا به روز باشید

عضویت
مطلع شدن از
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش همه دیدگاه ها