گفتگوی اختصاصی کالاسودا با مدیر عامل استارتاپ کورتادو

0
821

چالش استارتاپهای نوپا با مصائب اداره ثبت و مالیات!

گزارشگر: هدی رضایی

گفتگوی اختصاصی کالاسودا با مدیر عامل استارتاپ کورتادو|کالاسودامدیران کافه ها نیز همانند مدیران دیگر کسب و کارها نیاز به ابزاری برای مدیریت مجموعه خود، انجام امور حسابداری در سیستمی یکپارچه و آگاهی از مکانیزم انبارداری و فروش و ارائه گزارشهای لازم در این خصوص هستند. نرم افزارهای کاربردی مختلفی برای مجموعه های رستورانی و مدیران کافه طراحی شده است که یکی از آنها کورتادو است. کورتادو یک نرم افزار مدیریت کافه است که به کافه ها این امکان را می دهد که کلیه کارهای روزانه خود را به صورت کاملا پویا مدیریت کنند. امکان آنالیز مشتری کافه ( محصولات مورد علاقه ، بیشترین زمان مراجعه بر روی ساعت ، بیشترین محصولات سفارش داده ، میزان خرید کلی از کافه )، امکان اطلاع رسانی به اعضای کارت دار کافه پیرامون منو جدید و دسترسی به اطلاعات و گزارشات صندوق فروش از راه دور توسط مدیر با این نرم افزار میسر شده است. رابط کاربری زیبا ، سرعت در کارکرد ، بدون نیاز به دانش نرم افزاری ، حسابداری و انبار داری ، سیستم جذب مشتریان و صدها قابلیت دیگر از جمله امکانات کورتادو است. با مهندس محمدجواد دالوند، مدیرعامل و پدید آورنده استارتاپ کورتادو در خصوص هدف راه اندازی این استارتاپ و مشکلاتی که در این مسیر با آن دست و پنجه نرم کرده است گفتگویی مفصل ترتیب دادیم که ماحصل ان را در ادامه می خوانید. با ما همراه باشید.

در خصوص ماهیت کسب و کار خود توضیح داده و بیان بفرمایید که چه هدفی را دنبال می کند و اینکه ایده انجام این کار از کجا آمد و چرا دست روی این سوژه گذاشتید؟

ایده از اینجا شروع شد که از آنجایی که خودم دانشجوی مهندسی نرم افزار بودم و کافه هم زیاد میرفتم و دوستان زیادی در آنجا داشتم. یک روز حین صحبت با یکی از دوستانم متوجه شدم که کافه های ایران دارای سیستمهای کافه داری سنتی با متدهای قدیمی هستند. از این رو به فکر تحقیق و طراحی در این خصوص افتادم. طی تحقیق دریافتم که در دنیا متدهای جدیدی در این کسب و کار در حال اجراست که علاوه بر مدیریت امور کافه همانند انبارداری و صندوقداری، وظایفی چون مشتری مداری و ریموت کنترل را نیز بر عهده دارند. به همین دلیل بنده احساس کردم که بازار نیاز به چنین سیستمی دارد و یک کافه چی نیاز به نرم افزاری دارد که هم کافه ش را مدیریت کرده و هم با مشتری ارتباط برقرار کند.

از انجاییکه معمولا چون شغل دوم و سوم یک سری از افراد کافه داری است،  حساب و کتاب کردن امور برای انها سخت است و نیاز به سیستم نرم افزاری با شکل اجرایی ساده و روان و حتی از راه دور دارند. سیستمی که ما طراحی کردیم بدین شکل است که مدیر کافه میتواند در هر مکانی که باشد با این نرم افزار از راه دور به کافه خود دسترسی داشته و ان را مدیریت کند. نرم افزارهای موجود در بازار ایران دارای UI و UX خوبی نیستند و علاوه بر نداشتن ظاهر خوب، کار کردن با آنها خصوصا برای افراد تازه کار دشوار است و نیاز به برگزاری دوره تخصصی برای فرد دارد. نرم افزاری که ما طراحی کردیم نیاز به سیستم قوی برای پردازش نداشت و حتی روی کامپیوترهای معمولی نیز جواب میدهد، ضمن اینکه ظاهری جذاب و ساده دارد. از طرفی وظیفه انبارداری در سیستم بسیاری از کافه ها تعریف نشده بود، چون کافه ها روی مقادیر وزنی و لیتری کوچک همانند میلی لیتر،گرم، سی سی و … کار میکنند، ما انبارداری را برای کافه ها به این گونه طراحی کردیم که بتوانند رسپی یا مواد تشکیل دهنده محصولاتشان را وارد سیستم کنند و پس از فروش، از ان خروجی بگیرند که چه میزان فروخته اند و چه میزان موجودی در انبارشان دارند. همچنین در خصوص مشتری مداری هم توضیح دهم که کافه ها دوست دارند که مشتری خود را به کافه شان وفادار کنند. ما برنامه loyalty program را نیز در برنامه مان گنجاندیم طوری که مشتریان بتوانند یک کارت عضویت کافه داشته باشند و با هر بار خرید کردن یک سری امتیازات و تخفیفات و تشویقاتی که از طرف خود کافه دار داده میشود، به انها تعلق گیرد. نیاز بازار این بود که بتوانند با مشتریانشان رابطه داشته باشند و بتوانند کافه شان را از هر جایی مدیریت کنند و سیستم انبارداری و صندوق داری را با متدهای جدیدتری همراه کنند. این نرم افزارها هم به صورت B2B (ارتباط با تامین کنندگان) و هم B2C است و امکان ارتباط با مشتری را به مدیر کافه میدهد.

از چالشها و مشکلاتی که در این راه داشتید برایمان بگویید؟ اگر به مشکل خاصی برخورد کنید، آیا نهاد قانونی خاصی هست که از شما به عنوان یک استارتاپ حمایت کند؟

ما با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم کردیم که یکی از بزرگترین انها مشکل تیمی بود. هنگامی که در حال گرداوری تیم هستید، از همان روزهای نخست باید افراد را بر اساس توانمندی و شایستگی جذب کنید و بدانید افرادی که وارد تیم میشوند تا چه حد میتوانند به هدف این کسب و کار کمک کنند و چقد میتوانند مفید واقع شوند. طی فرایندهایی ما به این نتیجه رسیدیم که تعدادی از دوستان نمیتوانند با ما همکاری کنند. همچنین از مشکلات ثبت شرکتها نیز میتوان به عنوان چالشهای مهم ما نام برد. چند نوع شرکت ثبتی داریم که شرکت ما سهامی خاص است، اما خب به عنوان استارتاپ در هنگام ثبت ارگانهای دولتی شناسایی نمیشود و هیچ گونه تبصره ای برای پرداخت مالیاتها و حمایت از کسب و کارهای نوپا در ایران وجود ندارد و هنگامی که استارتاپی هنوز درگیر کارهای تکنیکال و فنی و گروهی خود است، باید درگیر پرونده های مالیاتی و پلمپ دفاتر تجاری خود باشد و این خود وقت و انرژی استارتاپها را میگیرد.

اگر به عقب بازگردید نیز همین مسیر را ادامه میدهید؟

بنده اگر به عقب بازگردم دیگر ریسک ثبت شرکت را به جان نمیخرم. چرا که اصلا به دردسرش نمی ارزد. تنها باید دو نفر را برای کارهای حسابداری، مالیات و اداره ثبت و … استخدام کنید! البته در ایران مجوزها برای انجام فعالیت نیاز است و اگر قرار باشد استارتاپی دیگر را هدایت کنم سعی میکنم که تمام مجوزها را شخصی بگیرم، چرا که کار کردن با شخص حقیقی ساده تر از شخص حقوقی است و کاغذ بازی ندارد. این قضیه  خیلی برای ما در راه ثابت نگهداشتن یک کسب و کار چالش ایجاد کرده است. در کشورهای دیگر برای استارتاپها این سختگیری وجود ندارد و از آنها حمایت میشود، چرا که میدانند آنها  در مرحله ای نیستند که همانند یک شرکت پا گرفته فعالیت کند.

اسپانسر یا سرمایه گذار خاصی نیز نداشتید؟

ما بعد از اینکه از شتاب دهنده آواتک خارج شدیم،  اسپانسر گرفتیم منتهی به مشکلات حقوقی زیادی خوردیم و این موارد زمان برد. چرا که اون مراحلی که باید برای خروج اعضا طی شود پروسه بسیار طولانی ۳ ماهه داشتند و داستان پیچیده ای دارد. بنده دو تا توصیه برای فردی که در حال راه اندازی استارتاپ است دارم یکی اینکه هیچوقت تا زمانی که واقعا نیاز نشده سمت ثبت شرکت نروند و شخصی جلو روند و به نام خودشان ثبت کنند. دوما اینکه پیش از راه اندازی استارتاپ زمینه های آن را بسنجید. اگر زمینه اش فنی است، افراد تکنیکالتان را زیاد کنید، اگر زمینه اش مارکتینگ است، نیروهایی در همین زمینه استخدام کنید. افرادی که نمیتوانند ارزشی به تیم دهند، اضافه کردنشان تنها دردسر برای آینده و ایجاد کدورت چیزی دیگری ندارد. افراد تیم را باید با توجه به فعالیت استارتاپ مشخص کنند و همچنین تا زمانی که نیاز به مجوز نباشد سمت ثبت به صورت شرکت نروند و اگر این کار را کردند، شرکتی با اهداف شفاف و روشن و به صورت اصولی جلو برده شود.

corato1|کالاسوداتیم شما در ابتدا چند نفر بود و پس از ان چه تعداد افراد جذب شدند؟

ما کار را با ۳ نفر شروع کردیم و پس از آن ۲ نفر دیگر نیز به ما اضافه شدند و ۵ نفر شدیم. مجددا ۳ نفر از تیم جدا شدند و در حال حاضر ۲ نفر هستیم: من و اقای تقی پور که بنده امور فنی را بر عهده دارم و ایشان امور فروش و مارکتینگ را بر عهده دارد. همچنین تیم سرمایه گذار نیز هر جایی کمک لازم داشته باشیم به ما کمک میکنند.

از چه ابزارها و نرم افزارها و چه زبان برنامه نویسی برای امور فنی خود استفاده میکنید؟

با توجه به اینکه در ایران سیستم عامل ویندوز متداول است و در تمام رستورانها و کافی شاپها از این سیستم عامل استفاده میشود، قطعا ما نیز باید به سمت برنامه نویسی ویندوز برویم. ما برنامه مان را با برنامه دات نت C sharp و …. نوشتیم. یک برنامه اندروید اپ هم برای تبلت داریم که آن را با برنامه اندروید استودیو نوشته ایم.

کانالهایی که برای معرفی محصولتان استفاده میکنید منحصر به شبکه های اجتماعی است یا خیر؟

ما با ورود به جامعه باریستاها و واردکننده های قهوه و … وارد این قضیه شدیم و با انجمن باریستای ایران آشنا شدیم. این افراد خودشان باریستاهایی هستند که در کافه ها کار میکنند و نرم افزارمان را برایشان ارائه کردیم. همچنین محصولمان رابه افرادی که کافه راه اندازی میکنند و از صفر تا ۱۰۰ آن را انجام میدهند، نیز معرفی کردیم و سعی کردیم با روش بازاریابی دهان به دهان در میان این افراد محصولمان را آشنا کنیم.

مشتریان شما چه قشری هستند؟ و میزان استقبال چقدر بوده است؟

مشتریان ما قشر کافه دار و مدیران کافی شاپها و افرادی هستند که در صنعت قهوه کار میکنند. ما سعی کردیم که با استفاده از بازاریابی دهان به دهان معرفی ان را گسترش دهیم. این رویکرد یکی از رویکردهای موثر است، چرا که افراد بر اساس اعتمادی که به آن شخص میکنند ان را میخرند. در خصوص استقبال مشتریان نیز باید اضافه کنم با وجود مشکلات حقوقی که ما اکنون دارا هستیم و تزریقات مالی که از سمت سرمایه گذار مدنظر ما بوده و هنوز به صورت کامل به ما نرسیده، تیم نتوانسته آنقدر که میتوانسته بزرگ شود و فروش بیشتری عاید خود کند. قطعا میتوان فروش را افزایش داد اما نیاز به یک سری تبلیغات و تحقیقات بازاریابی و یک سری فروشنده دارد. اگر بخواهیم خودمان را بیشتر شناسانده یا اسپانسر و … شویم نیاز به منابع مالی داریم. اما به دلیل مشکلات حقوقی و دیگر مشکلات فعلا لاکپشت وار جلو میرویم تا کم کم شرایط را مساعدتر کنیم.

نظر شما در مورد رقبا و استارتاپهای مشابه چیست و کسب و کار شما چه مزیت رقابتی نسبت به انها دارد؟

رقبای ما تقریبا زیاد هستند و شاید ده نرم افزار در بازار باشد که در حال انجام این کار باشند. رقبای ما از نرم افزارهای قدیمی برای این کار استفاده میکنند که ممکن است متعلق به ده سال پیش بوده و جدید نباشد. اگر قرار باشد که به این نرم افزارها چیز جدیدی اضافه شود، باید کاملRedesign  شود. معمولا انبارداری و UI UX نرم افزارهای رقبای ما ضعیف تر است و نیاز است که فردی مهارت کامل برای کار با آن داشته باشد. خبری از ریموت کنترل در مدیریت کافه تا چند وقت پیش نبود، اما اخیرا یک شرکت بزرگ این کار را انجام داده است. مزیت دیگر نرم افزار ما دارا بودن ویژگی باشگاه مشتریان است که تقریبا هیچ کدام از رقبای ما وارد این قضیه نشده اند.

سرمایه اولیه شما برای این کار حدودا چقدر بود و چشم انداز ۵ سال آینده خود را چگونه می بینید؟

ما با ایده ای که داشتیم به مرکز شتابدهی رفتیم، انجا اکسپت شدیم و ۵ میلیون تومان در مقابل سهامی که از شرکتمان گرفته شده به ما پرداخت شد. ۲۵ میلیون تومان نیز هزینه های جاری برای حقوق، استخدام، هزینه سرورها، راه اندازی سایت و … بوده است. ۵-۶ میلیون نیز هزینه کار پروژه ای با نیروهایی بود که به صورت پروژه ای با ما همکاری میکردند. به طور کلی کار را با ۳۵-۴۰ میلیون تومان هزینه شروع کردیم. برنامه ما برای آینده این است که ابتدا بتوانیم مشکل حقوقی مان را حل کنیم، سرمایه گذار را راغب به ادامه سرمایه گذاری کنیم و سپس بتوانیم یک تیم تشکیل دهیم و چند نفر اعضای فنی و پشتیبان اضافه کرده و بتوانیم فروش بیشتری داشته باشیم. نرم افزار ما از نظر ویژگی ها و امکانات نرم افزار خوبی است، منتهی باید یک سری امور برای معرفی بیشتر آن انجام شود که نیاز به منابع مالی دارد و منابع مالی نیز در گرو حل کردن مسائل حقوقی است.