گفتگوی اختصاصی کالاسودا با مهدی غفوری، مدیر عامل استارتاپ زیزمارت

0
1806
گفتگوی اختصاصی کالاسودا با مهدی غفوری، مدیر عامل استارتاپ زیزمارت|کالاسودا

راحت سفارش بده، سریع تحویل بگیر

گزارشگر : هدی رضایی

گفتگوی اختصاصی کالاسودا با مهدی غفوری، مدیر عامل استارتاپ زیزمارت|کالاسودابازار سوپر مارکت های آنلاین این روزها در حال گسترش است و هر روز رقبای جدیدی وارد این کارزار می شوند. یکی از این استارتاپ ها که به تازگی کار خود را شروع کرده استارتاپ زیزمارت است که امکان سفارش کالاها را به صورت آنلاین و تحویل درب منزل برای مشتریان فراهم می کند. از ویژگی های مهم این کسب و کار با خبر شدن از تخفیف های سوپرمارکت های اطراف، ارسال سریع کالاها و گارانتی دار بودن تاریخ تولید و انقضا محصولات ذکر شده در اپلیکیشن است. مهدی غفوری، مدیر عامل استارتاپ زیزمارت، دارای لیسانس از دانشگاه صنعتی اصفهان و ارشد MBA است و در بازار سنتی به امور مربوط به ساختمان سازی فعالیت میکرده است، اما پس از آن وارد حوزه آی تی شده و در این راه ادامه فعالیت داده است. با این مدیر عامل خوش فکر گفتگویی در خصوص هدف این کسب و کار و مشتریان و سرمایه اولیه گفتگویی ترتیب دادیم که در ادامه می خوانید.

در خصوص ایده اولیه این کسب و کار بفرمایید.  مسلما با توجه به اینکه ایده سوپرمارکت آنلاین ایده بسیار جدیدی نیست، چه کارهایی برای ایجاد تمایز در مقابل رقبا به انجام رساندید و چرا این ایده به ذهنتان رسید؟

ایده سوپر مارکت آنلاین نیز همانند دیگر ایده های استارتاپی از براوردن نیازهای شخصی شروع شد . در واقع در ذهنم به این سوال رسیده بودم که اگر یک سوپرمارکت آنلاین وجود داشته باشد از آن خرید می کنم یا خیر. به این نتیجه رسیدم که نه تنها من بلکه افراد بسیار دیگری نیز میتوانند از آن استفاده کنند. استارت این ایده از همینجا خورد و حس کردیم که می تواند جذاب باشد. پس از آن شروع به این بررسی کردیم که آیا واقعا میتواند جذاب باشد یا خیر و پس از آن استارت کار را زدیم.  در بازار ایران سوپرمارکت آنلاین جدی ای ندیدیم، البته تعداد این سوپرمارکت ها زیاد است اما کسی که رهبر باشد، وجود نداشت و هرکدام آنها دارای یک سری مزایا و معایب بودند و استارتاپی نبود که به صورت جدی کار را شروع کرده باشد و نامش سر زبان ها افتاده باشد. ایده، ایده ایست که خیلی در جهان قدمت داشته و خیلی ها قبل از ما استفاده کرده بودند اما ما یک سری خلاقیت ها خرج دادیم که آن را بهینه تر کنیم.

میتوانید نام ببرید که برای مثال از چه خلاقیتی در این راه استفاده کردید تا آن را به عنوان مزیت رقابتی خود مقابل رقبا نشان دهید؟

ببینید به طور کلی استارتاپ های مرتبط با سوپر مارکت های انلاین با دو چالش و ایراد اصلی مواجه اند که اگر مدیران آن ها این دو چالش را از میان بردارند موفق می شوند. یکی از این موارد این است که فرآیند خرید فرآیند طولانی و تکرارپذیری است و این فرآیند نباید به طور کلی برای مشتری سخت باشد. چون برای بیزینس های دیگر مانند فناوری نهایت خریدی که می خواهید انجام دهید یک یا چند قلم کالا در طی یک هفته یا ماه یا سال است، اما در سوپرمارکت شما بعضا هر روز یا روزانه چند بار خرید می کنید و هر بار هنگام خرید نیز تعداد کالاهایی که می خواهید از آنها خرید کنید و همینطور تعداد اجناس سوپرمارکت ها بالاست. به همین دلیل فرایند خرید از نگاه کردن، مقایسه، خرید، پرداخت و … این فرآیند را پیچیده میکند. اصلی ترین مزیت ما در اینجا آشکار میشود که ما این فرآیند را بسیار ساده کرده ایم و مشتری می تواند به ساده ترین شکل ممکن خرید خود را انجام دهد. مورد دوم بحث بیزینس مدل است. سوپرمارکت های آنلاینی که شبیه ما  market place هستند و بر مبنای موقعیت جغرافیایی کار می کنند، آنقدر بیزینس مدل پخته ای ندارند که سوپرمارکت ها را ترغیب به همکاری کند. در اینجا یک چالش به وجود می آید: از یک طرف مردم از چنین کسب و کارهایی استقبال می کنند، اما سوپرمارکت ها تمایلی به همکاری ندارند. ما با حل کردن این دو چالش به یک نقطه ای رسیدیم که بتوانیم مزیت رقابتی خود را در این دو پارامتر را در شکل و شمایل مختلف و کیفیت کالا و … اعلام کنیم.

در خصوص راه های کسب درآمد خود صحبت کنید. قراردادی بین شما و سوپر مارکت ها منعقد می شود؟

ما یک پلتفرم چند وجهی هستیم که تنها یکی از وجه هایی که معرفی شد سوپر مارکت آنلاین است، یعنی ارتباط مستقیم میان سوپر مارکت ها و مشتریان. اما چند وجه دیگر نیز داریم که دارای رابطه هایی است و ما از آن طریق کسب درآمد می کنیم . بیشتر فرایندی که در اینجا انجام می دهیم بیشتر بر چند وجهی بودن تمرکز کرده ایم.

در خصوص مشکلات و چالش هایی که با آن روبرو بوده اید صحبت بفرمایید و اینکه در صورت بروز مشکل، آیا نهاد خاصی هست که حمایت کند؟

ما تا کنون به دنبال حمایت نهادی نبودیم و معمولا در استارتاپ ها هر موقع یک نهادی بخواهد حمایت کند، نهاد دیگری جلوی پایش سنگ می اندازد. در مورد چالش ها نیز باید بیان کنم که چون این بیزینس سوپرمارکت داری بیزینس خاصی است و با بقیه بیزینس های مارکت پلیس خیلی فرق دارد، و چالش هایشان به اندازه سوپر مارکت ها نیست. سوپر مارکت از یک طرف بزرگترین بازار گردش مالی ایران را دارد و از طرف دیگر تعداد مشتریان، تعداد کالاها و میزان خرید آن ها زیاد است. چالش دوم برخورد با خود سوپر مارکت هاست و نوع رفتار و برخورد خاص خود را با این قشر می طلبد که هم برد برای آن ها باشد و هم برد برای شما. خیلی سخت است که اول این رابطه را طراحی کنید و خیلی سخت تر است که  بتوانید این رابطه را به آن ها بقبولانید که به نفعتان و پایدار است، به شرطی که شما نیز همکاری کنید. یک مشکل دیگر که وجود دارد نیز این است که افرادی که سن جوانی و نوجوانی دارند خریدهای سوپرمارکتی خانه را انجام نمی دهند و یا بیشتر مایحتاج الکترونیکی خانه یا سفارش غذا را به صورت آنلاین انجام دهند. بیشتر خریدهای سوپرمارکتی بیشتر به عهده اعضای ۳۰-۴۰ ساله خانواده است که خیلی با فناوری انیس نیستند و به فرایند خرید انلاین عادت نکرده اند و چالشی که در اینجا وجود دارد این است که باید سیستم را طوری طراحی کنید که آن ها نیز بتوانند ترغیب شده، خرید راحتی داشته باشند و سردرگم نشوند، چون کاربران نهایی شما این افراد هستند. از دیگر چالش های این مسیر میتوان به مقررات و بوروکراسی اداری و مسائل مالیات و اداره کار و بیمه و … اشاره کرد که در همه بیزینس ها و استارتاپ ها مشترک است.

به طور کلی مشتریان شما چه قشری هستند و میزان استقبال از اپلیکیشن شما چه میزان بوده است؟

مشتریان ما کل افراد جامعه هستند، چرا که از معدود نیازهایی است که همه به آن احتیاج دارند. ممکن است کسی بگوید که آژانس نمی گیرد یا به صورت آنلاین از بیرون غذا سفارش نمی دهد، اما در مورد مایحتاج سوپرمارکتی چه تلفنی و چه حضوری مجبور است که آن ها را تامین کند و این نیاز در همه جغرافیای ایران نیز وجود دارد. طبق تحقیقات بازاری که انجام داده ایم، به این نتیجه رسیدیم که بیشتر مشتریان سوپر مارکت آنلاین ما سنی بالای ۳۵ سال دارند و فرایند خرید نیز برایشان سخت و کسل کننده و فاقد اعتماد است. ما این پارامترها را در طراحی فرایندمان مد نظر قرار دادیم تا رضایت آن ها را جلب کنیم.

در مورد قسمت دوم سوالتان نیز باید بگویم با توجه به اینکه زمان زیادی از لانچ خدمت ما نگذشته است، فعلا نمیتوان به طور قطع در خصوص استقبال ان صحبت کرد. اما با توجه به هدفگذاری و زمان بندی ای که انتظار داشتیم بهتر بوده و اینکه در آینده در نهایت چه میزان استقبال میشود را فعلا نمی توان پیش بینی کرد.

سرمایه اولیه استارتاپ شما حدودا چه میزان بوده است؟

ما از روزی که استارت این کار را زدیم به دنبال این نبودیم که ببینیم آیا این کار میگیرد یا خیر. ما از روز اول با این هدف آمدیم که این کار چه توسط ما چه افراد دیگر دنبال میشود و به انجام میرسد. ممکن است در طی مسیر گاهی تغییر یا شتاب داشته باشیم و گاهی آهسته حرکت کنیم، اما هدفمان را دنبال می کنیم. برای همین با عدد بالایی کار را استارت زدیم و با سرمایه شخصی خودم آن را شروع کردیم.

با این تفاسیر و چالش ها و فرصت هایی که در این راه وجود دارد، چشم انداز خودتان را از نظر مادی و معنوی طی ۵ سال آینده چگونه توصیف می کنید؟

از نظر چشم انداز مادی، حجم بازار  گسترده است و ما به دنبال کسب سهم بازار مناسبی از این بازار میباشیم. ما آماده ایم که سهم بازار بیشتری بگیریم و گسترده جغرافیایی خودمان را نیز افزایش دهیم. به مرور زمان به کالاهایی که تندمصرف بوده و نیاز  روزانه مردم باشند نیز ورود پیدا کنیم.

site-zizmart|کالاسودا

  چهنظری در خصوص رقبا و استارتاپ های مشابه تان که همزمان با شما کار می کنند، دارید؟

ما دو دسته رقیب در این بازار داریم، یه دسته آن ها امثال روکولند هستند که market place نیستند ولی خب با سرمایه گذاری زیاد و حرفه ای در حال کار کردن هستند. عده ای دیگر همانند ما market place کار کرده و تعداد آنها زیاد است. ما ترسی بابت اینکه رقیب زیاد باشد نداریم ، چرا که بازار گسترده است و تنها یک شرکت نمی تواند کل بازار را بگیرد. زیزمارت نیز همانند رقبایش مانند همه با هم نهایتا بتوانند ۵ درصد این بازار را پوشش دهند که همان ۵ درصد نیز عدد و بزرگی محسوب می شود. ما از رقبا ترسی نداریم، کما اینکه بنده نیز به چند استارتاپ دیگر نیز مشاوره برای راه اندازی کسب و کارشان در همین زمینه می دهم تا کارشان را زودتر راه بیاندازند و وارد این بازار شوند، چرا که این بازار بزرگ است و همه میتوانند در آن فعالیت کنند.

از نظر فنی و نرم افزاری از چه ابزارها و نرم افزارهایی استفاده کردید؟

ما چندین پلتفرم  داریم  که در هر یک بنا به مصرف کنندگان نهایی  برای سیستم عاملهای  متفاوت نرم افزارهایی آماده میکنیم ،SWIFT،PHP،JAVA برخی از زبانهای برنامه نویسی هستند که از آنها استفاده نموده ایم.

برای ترفیع و تبلیغات خدمتتان از چه پلتفرم هایی استفاده کردید؟

اصلی ترین آن که میان همه استارتاپی ها مشترک است، پلتفرم های دیجیتال موجود مانند شبکه اجتماعی است. اما شبکه های اجتماعی تبدیل به اقیانوس قرمزی شده است که همه روی آن تبلیغ می کنند و رقابت سخت است. به همین دلیل است که ما چندین طرح برای مارکتینگ و تبلیغات محیطی در نظر گرفته ایم، همچنین به دلیل فیزیکی بودن کسب و کار سوپرمارکت ها برنامه ریزی کرده ایم که از پتانسیل فضای آنها نیز برای تبلیغات استفاده کنیم. اما عمده تبلیغات ما به دلیل کم هزینه بودن و بازخورد بالای مخاطب، شبکه های اجتماعی است. شاید این شبکه ها از بقیه موارد کاربردی تر نباشند، اما از نظر هزینه ای بسیار برای کسب و کار باصرفه هستند و بازخورد بیشتر به شما این امکان را می دهد که راحت تر به طیف مشتریان اولیه و اصلی خود دسترسی داشته باشید. اما از یک جایی به بعد دیگر این شبکه های اجتماعی هم پاسخگوی نیازتان نخواهد بود و ممکن است به سمت دیگر پلتفرم های سنتی مانند بیلبورد و تلویزیون و … حرکت کنید.

اعضای تیم شما در ابتدا چند نفر بودند و اکنون برای چند نفر اشتغالزایی ایجاد شده است؟

تیم اولیه ما سه نفر بود که کار اصلی برنامه ریزی و مدلسازی و بررسی رقبا و حجم بازار و … را بر عهده داشتند. پس از بررسی ها، شروع به ساخت تیم کردیم و آن را گسترش دادیم که در حال حاضر به ۱۸ نفر رسیده اند که بخشی از آنها امور فنی و برنامه نویسی را انجام می دهند و بخش های دیگری چون بخش بازرگانی و فروش و بازاریابی و … هم در شرکت ما وجود دارد. تیم ما به عنوان با ارزشترین دارایی ما محسوب میشود که حضور تک به تک آنها باعث افتخار ماست و از تلاش تمامی آنها سپاس گزارم.

اگر زمان به عقب برگردد چه فعالیت هایی را انجام می دهید و چه فعالیت هایی را از روند کاری تان حذف می کنید؟

همچون دیگر کسب و کارها با پیشرفت ،بر بلوغ سازمان نیز افزوده میشود و میتوان برخی مشکلاتی که در مسیر بوده است را شناسایی و برای بهبود آنها تلاش کرد. طراحی مسیر پیشرفت اصلی ترین دغدغه بوده است که در صورت بازگشت به عقب مقداری در آن تجدید نظر می کردم و همینطور اینکه توجه کردن به مسایل خارج از سازمان را مقداری متفاوت تر بررسی میکردم.

عضویت
مطلع شدن از
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش همه دیدگاه ها