گفت و گوی اختصاصی کالاسودا با عرفان میر کمالی عضو تیم هدایت پروژه‌ی آریو

0
797
گفت و گوی اختصاصی کالاسودا با عرفان میر کمالی عضو تیم هدایت پروژه‌ی آریو|کالاسودا

از پاتوق و فروشگاه دیجیتال گیمرها چه خبر ؟

گزارشگر ؛رویا پاک سرشت

royapakseresht@gmail.com

گفت و گوی اختصاصی کالاسودا با عرفان میر کمالی عضو تیم هدایت پروژه‌ی آریو|کالاسودافرقی ندارد صبح باشد یا عصر، هوا آفتابی باشد یا بارانی ، برای گیمرها بهترین زمان ، زمان بازی و بهترین مکان،مکانی است که در آن بتوانند بساط بازی خود را پهن کنند .

بازی های این روزها بیش از آن که به توپ یا عروسک وابسته باشد ، به فناوری و تکنولوژی وابستگی دارد . درواقع گیمرهای موبایلی یا گیمرهای اهل PC  با یک کلیک یا لینک ساده به سرعت وارد دنیای پر هیجان بازی می شوند .

اما پلتفرم های معتبر و حرفه ای بازی در کشورمان پر تعداد نیستند . بر همین اساس بود که به سراغ یکی از اعضای تیم هدایت پروژه‌ی «آریو» رفتیم .

آقای عرفان میرکمالی یکی از اعضای تیم هدایت پروژه‌ی آریو میهمان گفتگوی این هفته ما هستند . آریو پاتوق و فروشگاه دیجیتال گیمرها است، که امکان خرید و دریافت نسخه دیجیتال بازی‌ها را برای کاربران خود فراهم آورده است.

برای استفاده کامل از امکانات آریو می‌بایست اپلیکیشن نسخه اندروید و یا ویندوز آن را دریافت کنید و در آن عضو شوید.

در بخش‌های اجتماعی این پلتفرم کاربران می‌توانند به بحث و تبادل نظر در رابطه با بازی‌های کامپیوتری بپردازند و نظرات خود را در حوزه های مربوط به بازی با یکدیگر به اشتراک بگذارند.

اگر شما هم گیمر هستید و یا یک گیمر حرفه ای دور و برتان دارید. با ما همراه باشید  :

ضمن تشکر از حضور شما در این گفت و گو ، لطفا در خصوص آریو و فعالیت های این پلتفرم برای مخاطبان ما توضیح دهید ؟

آریو پاتوق و فروشگاه دیجیتال گیمرها است که مخاطبش را گیمرها و تمامی افرادی که به حوزه بازی علاقه مند هستند یا در این حوزه فعالیت می کنند تشکیل می دهد. درواقع مدت ها بود که چنین نیازی در جامعه فعالان بازی درایران وجود داشت .

گرچه برای اشتراک گذاری بازی ها، فضاهایی وجود داشت، اما برای تعامل بازیکنان،سخن گفتن با یکدیگر ، بررسی اخبار بازی ها و …مکان مشخص و با امکانات مناسبی در دسترس نبود .

بر این اساس ما به فکر افتادیم تا پلتفرمی را ایجاد کنیم که به این نیازها پاسخ دهد . در ابتدا، روی نسخه های اندروید و کامپیوتر متمرکز هستیم و به مرور زمان نیز مراحل گسترده تر و قوی تری را طی خواهیم کرد . امیدواریم به زودی به چشم انداز خود که ایجاد یک اجتماع وسیع و هیجان انگیز از گیمرهاست نزدیک تر شویم .

موضوعی که حتی می تواند در جهان واقعی (غیرمجازی) نیز رخ دهد .

 آریو از الکامپ امسال (اواخر تیر ۹۶) به کاربران معرفی شد .  بنابراین بسیار جوان است و به مدت زمانی نیاز دارد تا به پختگی کامل و اهداف بلند مدت خود برسد . با این وجود ما مسیر حرکت را به خوبی می شناسیم و در مسیرمان  با تمام قدرت حرکت می کنیم و پیشرفت هایی نیز کسب کرده ایم.

ایده نخست شما برای خلق آریو  از کجا آمد ؟(کپی و تقلید خارجی است یا یک ابداع وطنی ؟)

ario|کالاسودامشابه داخلی و خارجی به همین شیوه که ما آریو را راه اند ازی کردیم وجود  نداشت . اما در بخش هایی از آریو مشابهت هایی با برخی پلتفرم ها وجود دارد . درواقع ما مجموعه ای هستیم از تمامی مزایایی که دیگر پلتفرم ها به صورت مجزا دارند بعلاوه‌ی نوآوری هایی که برای اولین بار پیاده سازی شده اند.

چالش ها و مشکلات پیش روی شما چیست و یا چه خواهد بود ؟

مشکلات در کسب و کارهای نوپا و بیزینس های در حال پیشرفت و توسعه کم تعداد  نیستند . اما مسئله مهم شناسایی این مشکلات و انجام اقداماتی برای حل آن هاست .

ما هر روز با مشکلات زیادی رو به رو می شویم . اما خوشبختانه تا کنون هیچ مشکلی وجود نداشته که از پس حل آن بر نیاییم .

در یک social network  این کاربرها هستند که محتوا تولید می کنند. در این میان سیاست گذاری و تشویق کاربران به این کار، فرایندی مهم و چالشی محسوب می شود . درواقع این مسئله ای است که بسیاری از شبکه های اجتماعی در ابتدای فعالیت های خود با آن درگیر هستند.

گرچه ما با کمک مطالعاتی که روی رفتار کاربرها داشتیم،روز به روز فرایند فعالیت خود را بهبود می دهیم و توسعه می بخشیم .

اگر در خصوص رفتار یا کامنت های کاربران با  مشکلی برخورد کنید کدام نهادها یا مراجع قانونی از شما حمایت خواهند کرد ؟

ما از ۲ روش برای پیشگیری از مشکلات استفاده می کنیم :

نخست اقدامات سیستمی است . ما از طریق فیلترهای نرم افزاری مشخصی محتوای متنی و تصویری را مورد بررسی قرار می دهیم . این فیلترینگ کمک می کند تا محتوای بارگذاری شده برخلاف قوانین جمهوری اسلامی ایران نباشد .

در بخش دوم ؛ نظارت از طریق واحد پشتیبانی آریو انجام می شود . در مجموعه آریو افرادی حضور دارند که به رصد محتواهای تولیدی کاربران می پردازند تا محتوای نامطلوب نشر نشود.

با همه این ها در تمامی شبکه های اجتماعی و پلتفرم های باز ، ممکن است که گاهی کاربر محتواهای نادرستی منتشر کند . و این احتمالی است که هیچگاه صفر نمی شود. بنابراین در مرحله آخر مسئولیت انتشار مطالب با کاربر خواهد بود .

چرا که آریو صرفا یک پلتفرم است . ما تا حد امکان با انتشار محتوای نامناسب مقابله خواهیم کرد اما به هر ترتیب هیچگاه احتمال انتشار مطالب غیر استاندارد از سوی کاربران به صفر نمی رسد .

اعضای شما ابتدا چند نفر بودند و اکنون چند نفرند ؟

گرچه نمی توانم به اعداد دقیق و مشخصی اشاره کنم اما از زمان شروع به فعالیتمان تا کنون تعداد اعضای ما افزایش قابل قبولی را تجربه کرده است .

کاربران شما بیشتر از  چه قشری هستند ؟

بررسی هایی در ایران وجود دارد که نشان می دهند ۳۰ درصد از گیمرهای ایران را بانوان تشکیل می دهند . اما به هر حال بازی مفهومی است که قشرهای مختلف جامعه را درگیر خود می کند و آمار رسمی  که از سال ۹۴ در دسترس است ، نشان می دهد ما در این سال ۲۳ میلیون نفر گیمر داشتیم .

بنابراین نمی توان بازیکنان را چندان محدود کرد .با این وجود تارگت ما شامل افراد ۱۷ تا ۲۳ سال می شود .بنابراین گروه هدف ما را به نوعی جامعه جوان تشکیل می دهد .

سرمایه اولیه استارتاپتان چه میزان بوده و اکنون چه میزان است ؟

اگر در خصوص آریو صحبت کنم، این نوع فعالیت و تشکیل یک برند موفق عموما بدون سرمایه گذاری و پشتوانه به نتیجه خاصی نمی رسد .

سود فعالیت های آریو چگونه تامین می شود ؟

سود آریو از طریق فروش بازی ها تامین می شود . درواقع درصدی از فروش بازی ها به عنوان حق آریو برداشته می شود .تمامی marketplace  های داخلی و خارجی نیز همین کار را می کنند .

مزیت رقابتی شما نسبت به سایر رقبا چیست ؟

ما دارای شبکه اجتماعی هستیم و از برخی فرایندهای انگیزشی برای افزایش فعالیت کاربران استفاده می کنیم . این در حالی است که پلتفرم های مشابه داخلی چنین شرایطی را ندارند و ما از این مزیت برای هر چه بیشتر درگیر کردن مخاطب در پلتفرم آریو استفاده می کنیم . که به طور توامان هم بیشتر از آریو استفاده کنند و هم لذت بیشتری ببرند .

ابزارها و نرم افزارهای خود را چگونه طراحی کرده اید ؟

ario club logo|کالاسودانرم افزارهای آریو از نقطه صفر توسط تیم توسعه خودمان طراحی شده است . اما قاعدتا برخی نرم افزارها مثل نرم افزارهای تحلیل آماری را از بین نرم افزار های موجود انتخاب کرده ایم .  خود پلتفرم برای هر ۲ ورژن PC  و اندروید توسط تیم ما طراحی و ارائه شده است..

به نظر شما کدام یک از ابزارهای موجود در دنیای فناوری برای ارتباط با ایران کاربردی تر است ؟

پاسخ این سوال تا حد زیادی بستگی به جنس بازی دارد. اگر مخاطب ، بازیکن بازی های موبایلی باشد طبیعتا بیشتر جذب بازی هایی می شود که در شبکه های اجتماعی ارائه می شوند. این موضوع تا حد زیادی به فراگیر بودن تلفن های همراه هوشمند  نیز بستگی دارد.

از سوی دیگر، اگر مخاطب، مخاطب بازی های کامپیوتری و PC  باشد ، ممکن است در شبکه های اجتماعی واکنش مناسبی داشته باشد، اما در کنار این موضوع تبلیغات در سایت ها و کلیه مناطقی که مخاطبان PC  بررسی می کنند نیز می تواند نتیجه بخش باشد .

در خصوص پلتفرم های مشابه با شما صحبت کنیم . آیا رقیبی جدی دارید ؟

همانطور که اشاره کردم ،آریو مجموعه ای از امکانات را به مخاطبان ارائه می دهد، بنابراین در مجموع رقیبی ندارد . اما در جزء،جزء فعالیت های آریو فعالیت هایی مشابه با رقبا  وجود دارد .

اما باز هم تاکید می کنم که مزیت آریو در همین جمع بندی تمامی امکاناتی است که مورد نیاز کاربران خواهد بود. درواقع امکانات آریو وقتی در مجموع کنار هم قرار می گیرند، بی نظیر است .به زودی نیز نسخه iOS  خود  را ارائه خواهیم کرد .

نظرتان در مورد سرمایه گذاری ریسک پذیر در ایران چیست ؟

در این خصوص پیشرفت خوبی داشته ایم . اما در مقایسه با کشورهای پیشرفته و صنعتی، بسیار جای کار داریم .

 
 
مشاهده وب سایت آریو :
 
www.arioclub.com
 دانلود نسخه  اندروید :
http://api.ariogames.ir/fileuploader/static/media/apk/ariogame.apk
دانلود نسخه ویندوز :
https://api.ariogames.ir/fileuploader/static/media/pc/installer.exe
 

عضویت
مطلع شدن از
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش همه دیدگاه ها