گفت و گوی اختصاصی کالاسودا با محمد شاهبندی مدیر استارتاپ بامارو 

0
863

 
“بامارو” تجربه ی خوش عطر و طعم
 
گفت و گوی اختصاصی کالاسودا با محمد شاهبندی مدیر استارتاپ بامارو |کالاسوداگزارشگر:رویا پاک سرشت
royapakseresht@gmail.com

سال ها پیش،اگر گذرتان به خیابان نادری می افتاد، عطر قهوه و نوای موسیقی ترغیبتان می کرد که سری به کافه نادری بزنید.

کافه ای که هم محل دیدار رفقای قدیمی و عشاق جوان بود و هم کانونی برای اجتماع اهالی ادب و فرهنگ. این روزها اما ، مشغله بالا و کمبود زمان ، فرصت کافه گردی را از مردم سلب کرده است.بسیاری از ما حین انجام کارهای روزمره و یا پس از بستن یک پرونده کاری بدمان نمی آید قهوه ای بنوشیم و درنگی خوش عطر داشته باشیم.

اما دور بودن کافه های معتبر و محدود بودن وقت آزاد دو عاملی می شوند برای دوری رویای نوشیدن قهوه تازه دم کافه  از ذهنمان.  این روزها یک استارتاپ خلاق با ابتکارش اندک اندک در دل کافه رو ها جا باز کرده است.

استارتاپی که با همت دو برادر دوقلو (محمد و علی شاهبندی) تاسیس شده است. برادرانی فرهیخته و خوش اخلاق که با وجود ۲۵ سال سن و کارشناسی ارشد تجارت الکترونیک، جزو جوان ترین کارآفرینان کشورمان محسوب می شوند.

” بامارو “ برنامه ای است که از طریق آن کاربران می توانند از کافه مورد علاقه خود سفارش بیرون بر دلخواه داشته باشند. بنابراین هنگامی که به کافه می رسند بدون اتلاف وقت و ایستادن در صف سفارش خود را دریافت کنند.

اگر شما هم دلتان برای عطر قهوه پر می کشد و گاه گاهی همزمان با خالی شدن فنجان قهوه با فکر  خیال های بد هم خداحافظی می کنید .برای مطالعه این گفت و گو  ما همراه باشید :

 
آقای شاهبندی نخستین سوال را به ایده شما اختصاص می دهیم . لطفا در این خصوص توضیح دهید که ایده ابتدایی شما از کجا امد ؟

شاید برای پاسخ این پرسش بهتر است ازانگیزه و نخستین جرقه هایی که به ذهنمان رسید شروع کنم.من و برادرم علی پیش از آغاز فعالیت های مجموعه «بامارو » در استارتاپ قبلی خودمان  کورتادو مشغول به کار بودیم . نرم افزاری که در حوزه مدیریت  نرم افزاری کافه ها فعالیت می کرد .

بنابراین به مرور شروع به بررسی بازار و نیاز سنجی کردیم . استارت اصلی کار، زمانی خورد که ما از مجموعه کورتانو جدا شدیم و تصمیم گرفتیم فعالیت های شخصی خود را آغاز کنیم .

پس از بررسی های اولیه متوجه شدیم نمونه کاری که در ذهن ما نقش بسته، درحوزه آسیا وجود ندارد و در نتیجه در آسیا بی رقیب هستیم . اما پژوهش در حوزه سایر قاره ها نشان داد، نمونه هایی از فعالیت های مشابه با ایده ما در برخی کشورهای اروپایی وجود دارد.

برای مثال  skip، tapingo، ritual،zomatoو napkin فعالیت هایی مشابه با ما دارند . جالب است بدانید ، مدیر مجموعه napkin در آلمان، یک ایرانی است.ما با وی و سایر استارتاپ های مشابه تبادل اطلاعات و همکاری داشته و در تماسیم.

لطفا در مورد فعالیتی که اکنون در دست اجرا دارید توضیح دهید. در حال حاضر روند فعالیت های شما چه سمت و سویی دارد؟

 فعالیت رسمی ما از ۸ ماه پیش شروع شد و یک روند پایدار را طی کرد. اکنون چند روزی است که سر فصل هایی جدید را در دستور کار قرار داده ایم .

این سرفصل ها به نوع تحویل و سفارش کالاها مرتبط است. درواقع ما شیوه ای از ارائه نوشیدنی های سرد و گرم را در دستور کار خود قرار داده ایم که در نقاط معدودی از جهان وجود دارد. سیستم ارائه نوشیدنی های سرد و گرم مشابه با ما تنها در فروشگاه هایی مثل استارباکس دیده می شود.

اجازه دهید در این میان اشاره ای هم به شیوه تحویل سرویس های مشتریان داشته باشم. این یک موضوع بدیهی است که سفارش و تحویل نوشیدنی ها دردسر بیشتری نسبت به سایر سفارشات خوراکی دارد . برای مثال، بسته بندی و تحویل غذا به مراتب ساده تر است و احتمال خراب شدن آن در طول مسیر تحویل به مشتری بسیار پایین تر است (ریسک پایین تری دارد) .

این در شرایطی است که نوشیدنی ها نسبت به غذا دردسر بیشتری دارند. علت اصلی چالش ما با نوشیدنی ها به شرایط نگهداری و مدت زمان طلایی برای رسیدن این محصولات به دست مشتریان باز می گردد.بگذارید این موضوع را با یک مثال واضح تر توضیح دهم ؛ فرض کنید یک مشتری آب هویج سفارش دهد.مدت زمانی که می توان این محصول را تازه و سالم به دست مشتری رساند بسیار محدود است. به ویژه اگر هوا تابستانی نیز باشد.

آب هویج از آن نوع محصولاتی است که به سرعت لرد انداخته و حالت تازگی خود را از دست می دهد. ما این توانایی را داریم که محصولات خود را تا شعاع ۲ کیلومتری مشتری در تازه ترین حالت ممکن ارائه دهیم . اساس کار ما به این شکل است که برای مصرف کنندگان مدت زمان ۲۰ دقیقه را مشخص کرده ایم .

یکی از عللی که کمک می کند ما به سرعت سرویس های انلاین خود را مدیریت کنیم، حضور پیک های ما در محدوده سفارشات است. پیک های ما در ساعات سرویس دهی در مناطق مشخص شده مستقر هستند و به محض ثبت سفارش به سرعت به ارائه سفارشات می پردازند.

توضیحات شما در خصوص نحوه فعالیت ها و ارائه سرویس ها، شامل برخی چالش ها هم شد و به نوعی به سوال بعدی من مرتبط  بود.دوست دارم بیشتر در این خصوص گفت و گو کنیم . به عنوان یک مدیر استارتاپی چالش های پیش روی خود را بیشتر شامل چه مواردی می دانید ؟

 همانطور که پیش از این اشاره کردم ، بزرگ ترین و نخستین  چالش ما نحوه تحویل سفارشات به مشتریان است. اما به جرات اعلام می کنم ما تا کنون با موفقیت از این چالش عبور کرده ایم .

حضور بامارو در کنار مشتریان به یک اپلیکیشن نصب شده روی گوش محدود نمی شود. درواقع ما تا حدی به مشتریان احترام می گذاریم و سرویس های با کیفیت ارائه می کنیم که اغلب ان ها پس از یک بار آزمودن سرویس ما ، جزو مشتریان دائمی بامارو خواهند شد.

چالش دوم اما ، شاید به مشکلاتی که مرتبط است که عملا از دامنه اختیارات ما خارج است و گریبانگیر بسیاری از کسب و کارهای مشابه ما نیز شده است. این مشکل ، وجود تحریم های مجازی علیه ایران است .تحریم هایی که زمینه را برای بروز اختلال در سیستم های ios نیز فراهم می کند.

اگرچه ما در راستای حل این مشکل برای یوزرهای سیستم عامل ios  یک راه فرار ایجاد کرده ایم . درواقع کاربران این سیستم عامل می توانند بدون عضویت در اپلیکیشن و از طریق مراجعه به وب سایت نیز سفارشات خود را ثبت کنند.

نکته سوم را شاید بتوان به مراحل ثبت استارتاپ ، دریافت مجوز و روند فعالیت های بانکی مرتبط دانست . البته لازم است این را اضافه کنم؛ استارتاپ هایی که از پایه ناشناخته هستند (هیچ نمونه مشابهی ندارند ) با مشکلات اساسی تری مواجه می شوند. در حوزه مواد خوراکی فعالیت هایی مشابه با ما که البته صرفا به ارائه غذاها محدود می شد ثبت شده بودند. بنابراین مسیر ما اندکی ساده تر طی شد.

در این میان دوست دارم به این موضوع به عنوان یک تجربه ارزشمند اشاره کنم که؛ تمامی استارتاپ ها از دور ظاهر زیبا و فریبنده ای دارند . اما از نخستین روزی که تصمیم می گیرید یک استارتاپ به راه بیندازید باید آمادگی لازم را برای پیمودن مسیری سخت و پر چالش داشته باشید. درواقع پیمودن این مسیر از روز اول نیازمند پشتکار است و جسارت انجام یک فعالیت جدید را می طلبد.

 آقای شاهبندی هر نوع کسب و کاری در آغاز نیاز به مقادیری سرمایه اولیه دارد. این سرمایه اولیه از کجا تامین شد و آیا اکنون سرمایه گذار دارید ؟

ما در ابتدای مسیر ۲ نفر بودیم . من و برادرم (علی ) و سرمایه شخصی هنگفتی نداشتیم بنابراین تصمیم گرفتیم از یک روش جدید که در مارکت ایرانی چندان جایگاهی نداشت برای تامین هزینه های اولیه سود ببریم. این روش شامل استفاده از تبلیغات برای تامین سرمایه بود. درواقع در  ابتدای مسیر ما از طریق فروش تبلیغات به سرمایه اولیه خود رسیدیم . این سرمایه قرار بود هزینه های سه ماهه اول بامارو را تامین کند. اما صرف جویی های ما نتیجه داد و منجر به استفاده از این سرمایه ها در طول یک بازه زمانی ۵ماهه شد.

گرچه باید تاکید کنم حرکت آهسته و پیوسته ما برای حفظ سرمایه چندان ساده نبود، اما به مرور و همزمان با افزایش تعداد سفارشات، وضعیت ما نیز بهبود پیدا کرد.  در حال حاضر با مجموعه های مختلفی در خصوص سرمایه گذاری مکالمه کرده ایم . اما نتایج این رایزنی ها طی ماه های آتی مشخص می شود.

طی سخنان خود اشاره کردید که در ابتدای مسیر ۲ نفر بودید . اکنون گروه اصلی شما شامل چند نفر است ؟

تیم ما در حال حاضر شامل  ۶ عضو اصلی و کلیدی است. آقایان؛ امین تقدسی( android developer)، حسن گیلک

) (backend developerسعید بصیر نیا ) (ios developerحمید فراهانی ( (graphic designerو البته من و برادرم علی نیز در نقش مدیر عامل و مدیر ارشد اجرایی مجموعه فعالیت می کنیم .

برخی از اعضای مجموعه را دورادور میشناختیم و برخی دیگر غریبه بودند اما وجه اشتراک همه نیروهای ما سابقه بالا و کیفیت کار مثال زدنی آن ها است.

در این میان مایلم اضافه کنم برادرم (علی ) تمامی کارهای  مرتبط با حوزه مارکتینگ و سفارش های شرکتی را سامان بخشی می کند. وی از روز نحست فعالیت های بامارو مثل یک پشتیبان قدرتمند در کنار من حضور داشت.

شما در سخنان خود به اعضای اصلی مجموعه اشاره کردید . اما در کار شما افزون بر نیروهای ثابت و مدیران بخش های مختلف، چه تعداد نیروی غیر ثابت در مجموعه شما وجود دارد ؟

پیک های زیرمجموعه ما شامل حدود ۲۰ نفر می شوند.لازم است اشاره کنم اگرچه محدوده اصلی دلیوری سریع ما ، محدوده ونک (محدوده تقریبی توانیر تا پارک وی ) است. اما سفارش های شرکتی ما در هر محدوده ای اجرا می شوند.

برای مثال اگر رویداد، همایش یا نشستی در جریان باشد که نیاز به ارائه خدمات کافی شاپ دارد، مدیران این رویداد می توانند از فهرست قیمت های پذیرایی ما بازدید کرده و ثبت سفارش کنند  که عموما به صورت ارسال رایگان و تا ۷۰ درصد شامل تخفیف است. این سیستم به ما کمک می کند ضمن مدیریت زمان قدرتمند تر، بدانیم در تاریخ مشخص باید چه تعداد از پیک ها را به این رویداد اختصاص دهیم.

مشتریان شما بیشتر شامل چه قشری ازافراد جامعه می شود ؟

جالب است بدانید اغلب مشترکان ما را بانوان تشکیل می دهند. دامنه سنی مخاطبان بامارو نیز به طور میانگین افراد ۲۳ تا ۳۵ سال را پوشش می دهد.

یک مثال نقض در خصوص توجه ما به مخاطبان و روحیات آنان را می توانید در طراحی اپ و لوگوی ما به وضوح مشاهده کنید. حرکت ما از سمت رنگ بنفش تیره به صورتی روشن دقیقا بر اساس سلایق بانوان (به عنوان طیف غالب مخاطب بامارو) انجام شده است.

در روند فعالیت های خود از چه نوع نرم افزارهایی استفاده کرده اید؟

تقریبا کلیه فعالیت های مرتبط با برنامه نویسی توسط تیم ما انجام شده و توسعه یافته. اما متاسفانه همانطور که پیش از این نیز اشاره کردم، برخی سیستم های نرم افزاری ما  به علت تحریم ها با مشکلاتی مواجه شده اند.

یکی از سوالات رایج مخاطبان از بامارو در شبکه های اجتماعی  به  سیستم عاملios  مرتبط است. مشکل اینجاست که زیرساخت های ما برای حمایت از مخاطبان اماده است، اما تحریم ها فضای ارائه خدمات را مسدود کرده اند.

البته این مشکل ما نیست. نه تنها بامارو ، بلکه هیچ شرکت دیگری که فعالیت های مشابه را دنبال می کند، قادر به حمایت از مخاطبان خود در بخش های تحریمی نیستند.

بامارو|کالاسودانظرتان در مورد رقبا و یا استارتاپ های مشابه چیست ؟

ما دیدی کاملا مثبت نسبت به رقبا داریم. در حال حاضر اکوسیستم فعالیت ها به شکل انحصاری در اختیار بامارو قرار دارد. شاید تصور کنید ما از این موضوع رضایت داریم . اما موضوع این است که تا زمانی که رقابت وجود نداشته باشد پیشرفت سازنده معنا ندارد.

جالب است بدانید تا زمانی که استارتاپ های رقیب و مشابه بامارو در صحنه حضور نداشته باشند، جذب سرمایه در کار ما نیز با مشکل مواجه خواهد شد. درواقع وجود فضای رقابتی مثل یک مشوق و نیروی انگیزه بخش برای سرمایه گذاران عمل می کند.

البته برخی از سیستم های استارتاپی توزیع غذا تلاش کردند تا نمونه هایی از کافه دلیوری را اجرا کنند . اما به سبب تفاوت های اساسی دو حوزه توزیع غذا و نوشیدنی عملا با شکست و توقف کار مواجه شدند.

در این میان گاهی اتفاقاتی عجیب و غریب مثل ارائه قهوه از طریق فلاسک و یا لیوان های خیس خورده را از سوی برخی استارتاپ ها شاهد بودیم .

یکی از نقاط قوت بامارو را می توان همین تمرکز بر صنعت کافی شاپ دانست. موضوعی که باعث شد ما برنامه های خود را با دقت مرور کرده و کار خود را مرحله به مرحله از یک نسخه به نسخه قوی تر ارتقا دهیم .

هدف بامارو  فروش تجربه ای خوش  به مشتریان است . ما قصد داریم یک تجربه ارزنده به کاربران هدیه دهیم. این تجربه کمک می کند تا تعداد دفعات سفارش را بالا ببریم . درواقع در بامارو قرار نیست، صرفا یک سفارش ثبت شده و پرونده ارتباط ما با مشتری به پایان برسد . تمامی همت ما در این راستاست که ضمن احترام به کاربران وفاداری آنان را جلب کنیم.

بر همین اساس است که سیستم نظرسنجی مجموعه ما بسیار قوی عمل می کند و ما نحوه سفارش کالا را از طریق نظرسنجی به دقت رصد می کنیم.

آقای شاهبندی آینده فعالیت خود را چگونه می بینید ؟

ما در کسب و کارهای استارتاپی یک مثل رایج داریم که می گوید ؛ “همیشه بر خلاف جریان آب شنا کن “.  شاید بهترین تفسیر برای چنین دیدگاهی همان ضرب المثل “هیچ کاری نشد، ندارد ” است.

ما باید واقع بین باشیم و بپذیریم  از یک سو هنوز در بین کشورهای جهان اول رده بندی نمی شویم و در مرحله گذار قرار داریم. بنابراین بازار ما تا حدودی خام محسوب می شود.

اما از سوی دیگر، این موضوع یک واقعیت است که می توان هر تهدیدی را به فرصت تبدیل کرد.شاید اگر ما در یک کشور جهان اولی فعالیتمان را به عنوان استارتاپ شروع می کردیم . برای رشد و پیشرفت از سوی شرکت های سرشناس و رقیب با موانعی بزرگ رو به رو می شدیم .

بنابراین همین موضوع می تواند یک امتیاز باشد که ما با طیفی از جامعه سر و کار داریم که جنسشان را می شناسیم علایقشان را درک می کنیم و در نهایت در ارائه خدمات هم بهتر عمل خواهیم کرد.

ضن سپاس از شما اگر سخن پایانی دارید بفرمایید

بامارو روزهای سخت و چالشی کم نداشته. اما تیم خوب و پویای ما و همکاری این تیم در کنار یکدیگر کمک کرده مسیر را با موفقیت طی کنیم .

در پایان مایلم از آقای ناصر غانم زاده که در مسیر کار از ما پشتیبانی و حمایت بسزایی کردند و آقای بهرام محمدپور سپاسگذاری کنم . افزون بر این ها از مجموعه فیننوا که از ما حمایت معنوی کرده و به ما فضای کاری داده اند سپاسگزاری کنم.