آموزش تشخیص حس بویایی به هوش مصنوعی

0
270
تشخیص حس بویایی AI

بر کسی پوشیده نیست که هوش مصنوعی قادر است تمام جزئیات زندگی انسان‌ها را تقلید کند. اما به هر حال، در این راه به چالش‌هایی هم برخورده است. یکی از این چالش‌ها، تقلید احساسات انسانی‌ست. هوش مصنوعی در تقلید حس شنوایی و دیداری موفق بوده است اما هنوز با حس‌های لامسه، چشایی و بویایی در حال دست و پنجه نرم کردن است.

البته محققین گوگل در تلاش هستند این شرایط را تغییر دهند، به ویژه درباره‌ی حس بویایی. در آخرین تحقیقات دانشمندان گوگل که نتایج آن را در مقاله‌هایی منتشر کرده‌اند، مفصل توضیح داده‌اند که چطور در حال آموزش تشخیص حس بویایی به هوش مصنوعی هستند.

تحقیقات گوگل

دانشمندان گوگل، که با نام Google Brain Team شناخته می‌شوند، بانک اطلاعاتی‌ای از تقریبا 5000 مولکول شناخته‌شده‌ی عطرسازان تهیه کرده‌اند و آنها را با توضیحاتی مانند «کره‌ای»، «استوایی» و «علفی» شرح داده‌اند.

تقریبا دو سوم این داده‌ها برای آموزش مورد استفاده قرار گرفته‌ تا هوش مصنوعی بتواند رابطه‌ای بین توضیحات و مولکول‌ها به دست بیاورد. از یک سوم باقی مانده برای آزمایش هوش مصنوعی استفاده کردند. الگوریتمی که از این تحقیق به دست آمده، توانست باموفقیت عطر مولکول‌ها را بر اساس ساختار آنها تشخیص دهد.

البته، چالش‌هایی هم پیش روی هوش مصنوعی وجود دارد، که باتوجه به سختی‌های شبیه‌سازی حس بویایی قابل پیش‌بینی بود. مهمترین این چالش‌ها تفاوت حس بویایی بین آدم‌های مختلف است. اینکه ممکن است یک نفر عطری را «چوبی» بداند و نفری دیگر همان بو را «خاکی».

تشخیص حس بویایی AI
از طرفی، بعضی از این بوها از یک نوع اتم و پیوند شیمیایی تشکیل شده‌اند، اما آینه‌ی یکدیگر بوده و در نتیجه عطرهای متفاوتی دارند. در علم شیمی به این نوع مولکول‌ها، اصطلاحا «دست‌سانی» می‌گویند. به عنوان مثال، عطر زیره و نعنای‌تند از این دست عطرها هستند. وقتی به این دو عطر فکر کنید، متوجه می‌شوید که چه شباهتی دارند و در عین حال کاملا با هم متفاوت هستند. وقتی بوها با هم ترکیب شوند که شرایط از این هم حتی سخت‌تر می‌شود.

با این حال، پژوهشگران گوگل مدعی هستند در آموزش حس بویایی به هوش مصنوعی و تشخیص‌دادن عطر مولکول‌ها قدم بزرگی برداشته‌اند.

تحقیقات دیگران

فقط دانشمندان گوگل نیستند که روی آموزش حس بویایی به هوش مصنوعی تحقیق می‌کنند. دانشمندان در نمایشگاهی در مرکز باربیکان لندن توانستند عطر یک گل منقرض شده را با استفاده از یادگیری ماشینی احیا کنند. همچنین محققان روسی نیز برای تشخیص بوهای کشنده از هوش مصنوعی کمک می‌گیرند. IBM نیز روی پروژه‌ای کار می‌کند که بتواند با هوش مصنوعی عطر سفارشی بسازد.

این تکنولوژی هنوز کامل نشده است و کار بسیار دارد. اما پیش‌روی‌های قابل توجهی داشته است. همین است که هوش مصنوعی را هیجان‌انگیز می‌سازد؛ اینکه هیچ حد و مرزی ندارد. با نگاه به این مجموعه داده‌ها و نتایج، حیرت‌زده می‌اندیشیم که توانایی‌های تکنولوژی چه بی‌انتهاست.

عضویت
مطلع شدن از
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش همه دیدگاه ها