مهلت ۲ هفته ای مطب ها برای خرید کارتخوان

0
800

مطب های پزشکی تا ۲ هفته فرصت دارند که به دستگاه های کارت خوان مجهز شوند.

به گزارش خبرنگار کالا سودا، مطب های پزشکی که تا کنون از دستگاه های POS یا کارتخوان استفاده نمی کردند از ۲۳ مرداد ملزم به استفاده از این دستگاه ها شده اند.

چرا مطب ها از کارت خوان نداشتند؟

بسیاری از مطب های پزشکان به دستگاه کارت خوان مجهز نبوده اند. این مراکز به منظور عدم ارائه اطلاعات تراکنش های صورت گرفته در مطب ها به سازمان امورمالیاتی، هزینه ویزیت را به صورت نقدی از بیماران دریافت می کنند.

این اقدام پزشکان پس از آن صورت گرفت که سال گذشته در پی رسیدگی نمایندگان مجلس به لایحه بودجه، قانون “الزام پزشکان به نصب دستگاه کارت‌خوان در مطب‌ها”برای شفافیت گردش مالی و جلوگیری از فرار مالیاتی پزشکان تصویب شد.

این مصوبه مجلس برای این بود که طبق آمار سازمان امور مالیاتی پزشکان 150 میلیارد تومان مالیات می‌پردازند، در حالیکه بر اساس گزارشات سازمان امور مالیاتی پزشکان باید سالانه 700 میلیارد تومان مالیات پرداخت کنند و طبق آمار مرکز پژوهش‌ها پزشکان باید 6800 میلیارد تومان مالیات پرداخت کنند که میزان پرداختی آنها بسیار کمتر از آمار ذکر شده این 2 نهاد است.

پس از این اقدام مجلس، پزشکان اعتراض های زیادی انجام دادند اما در نهایت گویی اعتراض های آن ها راه به جایی نبرده و مطب ها ملزم به نصب کارت خوان شده اند.

الزام نصب کارت خوان در مطب ها تا ۲۳ مرداد

در این باره اعلام شده که مدیرکل دفتر تنظیم مقررات و برون سپاری سازمان امور مالیاتی گفت که صاحبان حرف و مشاغل پزشکی، پیراپزشکی، داروسازی و دامپزشکی تا ۲۳ مردادماه مهلت دارند در نظام سامانه فروش و استفاده از پایانه فروشگاهی (کارتخوان بانکی) ثبت‌نام کنند.

طبق اعلام سازمان امور مالیاتی کشور، این مشاغل برای ثبت درخواست تخصیص شماره شناسه پایانه فروشگاهی (کارت‌خوان) به درگاه عملیات الکترونیکی سازمان امور مالیاتی کشور به نشانی الکترونیکی https://tax.gov.ir مراجعه و مشخصات دستگاه کارتخوان خود را ثبت کرده و در اولین ماه پس از دریافت شناسه خود از طریق پیامک، نسبت به بهره‌برداری از آن اقدام کنند.مودیان هنگام مراجعه به سامانه الکترونیکی بالا وارد سامانه ثبت نام الکترونیک طرح جامع مالیاتی (کد اقتصادی) شده و در قسمت سایر خدمات با انتخاب گزینه «ثبت مشخصات صندوق فروش و حافظه مالیاتی» می‌توانند مشخصات پایانه فروشگاهی خود را ثبت کنند.

برخورد قضایی با مطب های فاقد کارت خوان

پس از مصوبه مجلس در سال گذشته، برخی از دادستان‌های استان‌ها نسبت به اجرای این قانون تاکید کردند. از جمله دادستان ایلام و بوشهر طی نامه‌ای از روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی استان خواستند تا پزشکانی که از دستگاه کارت‌خوان استفاده نمی‌کنند را شناسایی و به دادستانی معرفی کنند.

حالا با این ابلاغیه سازمان امورمالیاتی به مطب ها، حجت بر سیستم قضایی تمام شده و برخورد با مطب های بدون کارت خوان از سوی دادستانی ها راحت تر و با استناد قویتری شکل خواهد گرفت.

دور زدن کارتخوان در مطب ها

همه این ها در حالی است که برخی از مطب ها راه جدیدی برای دور زدن مصوبه مجلس مبنی بر الزام استفاده از کارتخوان را مد نظر قرار دادند. طبق مطالب عنوان شده در شبکه های اجتماعی، پزشکان ابتدا به بانک درخواست نصب کارتخوان می دهند، پس از نصب، دستگاه کارتخوان را در مکانی نگاه‌داری می کنند و به بهانه‌های مختلف از جمله وصل نبودن خط، تراکنشی انجام نمی دهند؛ در نهایت به‌دلیل به حد نصاب نرسیدن تراکش‌های صورت گرفته با این دستگاه، بانک صاحب دستگاه نیز اقدام به جمع‌آوری و بازپس گرفتن دستگاه کارتخوان مذکور می‌کند!

عضویت
مطلع شدن از
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش همه دیدگاه ها