کاربرد اینترنت اشیا (IoT) برای افراد معلول

0
975
کاربرد اینترنت اشیا (IoT) برای افراد معلول

سال‌هاست که فناوری در حال پیشرفت است و در بیشتر موارد افراد معلول را فراموش کرده است. خوشبختانه با ظهور فن‌آوری‌های جدید به نظر می‌رسد که این روال در حال تغییر است. تحولات جدیدی به وجود آمده که باعث بهبود زندگی میلیون‌ها نفر خواهد شد. ظهور اینترنت اشیا (IoT) در رأس این پیشرفت‌ها قرار دارد و در اختیار افرادی قرار می‌گیرد که به آن بیشترین نیاز را دارند. با ما همراه باشید تا به چند مورد از پیشرفت‌ها و کاربردهای اینترنت اشیا (IoT) برای افراد معلول بپردازیم.

چگونه اینترنت اشیا (IoT) به افراد معلول و سالمندان کمک می‌کند؟

مشاهده جهان اطراف و توصیف آن

مایکروسافت همیشه در صدر فناوری جدید است؛ اما برنامه Seeing AI آن توانسته دنیای کاملاً جدیدی را بر روی ما انسان‌ها بگشاید. این برنامه می‌تواند از دوربین گوشی استفاده کرده و برای افراد کم‌بینا به‌صورت صوتی، اشیا مقابل را توصیف کند. به‌طور مثال این قطعه باورنکردنی از فناروی IoT می‌تواند میزان قیمت نقدی کالا را تشخیص داده و بارکدهای محصول را شناسایی کند؛ در این صورت افراد کم‌بینا می‌توانند از این فناوری به بهترین وجه استفاده نمایند. این یک جهش باورنکردنی و روبه‌جلو برای نابینایان است. اکنون آن‌ها می‌توانند با جهان به‌گونه‌ای ارتباط برقرار کنند که چند سال پیش امکان‌پذیر نبود. تبدیل جهان به یک تجربه شنیدنی تنها یکی از روش‌های است که IoT در راستا بهبود زندگی معلولین قدم برداشته است.

چگونه اینترنت اشیا (IoT) به افراد معلول و سالمندان کمک می‌کند؟

دسترسی به اطلاعات

امروزه بسیاری از افراد از فناوری‌های مانند Google Home یا Amazon Alexa استفاده می‌کنند؛ اما این فناوری برای افراد دارای معلولیت بسیار کاربردی‌تر است. این تجهیزات بااتصال به فضای ابری (cloud) امکان دسترسی تقریباً نامحدود به انواع مختلفی از اطلاعات را به وجود می‌آورند. اطلاعاتی مانند نتایج جستجو، نمرات ورزشی، زمان پخش فیلم، پخش موسیقی، برقراری تماس تلفنی و موارد دیگر از این طریق قابل‌دسترس است. علاوه بر این توانایی این محصولات برای اتصال به سایر محصولات هوشمند در خانه بسیار کاربردی است. این محصولات هوشمند می‌توانند برای مدیریت ترموستات خانه، بلندگوها و حتی درب‌های گاراژ استفاده شوند.

دسترسی به اطلاعات

عبور از خیابان

عبور از خیابان اگرچه برای انسان‌ها کار ساده‌ای است؛ اما اگر دارای معلولیت خاصی باشید؛ این کار بسیار دشوار و خطرناک است. خوشبختانه ظهور فناوری IoT قابلیت‌های جدیدی را معرفی می‌کند که از آن می‌توان در این زمینه‌ها استفاده کرد. هلند یکی از این کشورهایی است که از اینترنت اشیا استفاده کرده است.

سیستم “Crosswalk” یکی از فناوری‌های اینترنت اشیا (IoT) در حین عبور از خیابان است که برای افراد معلول درنظر گرفته‌شده است. در این سیستم، سنسورهای در چراغ‌های راهنمایی تعبیه‌شده که به برنامه نصب‌شده روی تلفن هوشمند متصل می‌شود. پس از فعال کردن، این برنامه تشخیص می‌دهد که فرد معلول در حال نزدیک شدن به یک تقاطع است. در این حالت به‌طور خودکار، زمان‌بندی بیشتری روی سیگنال‌های نور چراغ راهنمایی تنظیم می‌شود تا زمان بیشتری برای عبور از جاده برای فرد معلول در نظر گرفته شود.

عبور از خیابان

پوشیدنی‌های هوشمند

Apple Watch یکی از وسایل پیشرفته و هوشمند درزمینهٔ پوشیدنی‌های هوشمند است؛ اما در این میان “Dot Watch” نیز جهش فوق‌العاده‌ای در این زمینه داشته است. این ساعت برای افرادی که دارای چالش‌های دیداری و شنیداری هستند، طراحی شده است تا زندگی میلیون‌ها نفر را آسان‌تر کند. از ویژگی‌های بسیار ارزشمند آن می‌توان به گفتن زمان و تاریخ، ساعت زنگ‌دار یا اضافه کردن تایمر و … اشاره کرد. این ساعت‌ها ممکن است از نظر ما ساده باشند؛ اما برای افرادی که دارای معلولیت خاصی هستند؛ یک تکنولوژی هوشمند و کاربردی به حساب می‌آیند.

علاوه بر این از این ساعت می‌توان برای شناسایی افرادی که با شخص نابینا و ناشنوا تماس می‌گیرند؛ استفاده کرد. وقتی گوشی زنگ می‌خورد؛ تماس از طریق یک ویبره به ساعت منتقل شده و نام تماس‌گیرنده به‌صورت braille (الفبا نابینایان) گزارش داده می‌شود. همان حالت برای پیام‌های متنی نیز قابل‌اجرا است. بهترین نکته این ساعت استفاده از خط بریل است که استفاده از آن را فراگیر کرده است.

پوشیدنی‌های هوشمند

محیط هوشمند

امروزه لامپ‌های هوشمندی مانند Philips HUE محبوبیت زیادی پیدا کرده‌اند. البته در طراحی آن برای افراد دارای اختلال و معلولیت امکانات خاصی وجود ندارد؛ با این حال افرادی که اختلالات شناختی دارند؛ می‌توانند از تنظیم یادآوری و نور چراغ‌ها آن استفاده کنند. به‌طور مثال می‌توان لامپ را به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی کرد که در حین به صدا درآمدن درب، به رنگ آبی و در حین آتش‌سوزی به رنگ قرمز درآید. این قابلیت بسیار ساده باعث بهبود زندگی افراد معلول در طول شب خواهد شد.

بیشتر بخوانید: اینترنت اشیا چگونه می تواند به مدیریت بلایای طبیعی کمک کند؟

محیط هوشمند

نتیجه‌گیری

در این‌که اینترنت اشیا (IoT) تا چه میزان برای افراد معلول مفید است؛ ابهامات و سؤالات زیادی وجود دارد. درنهایت همه ما دوست داریم که این دستگاه‌ها و فناوری‌های دارای قابلیت اینترنت اشیا، به بهبود و گسترش یک دنیای امن و آسان کمک کنند. برای رسیدن به یک زندگی ساده و بی‌دردسر برای افراد معلول، مسیر طولانی وجود دارد و با هر جهشی در فناوری این شکاف کمتر می‌شود.

آیا شما نمونه‌های دیگری از اینترنت اشیا (IoT) را می‌شناسید که به افراد معلول و سالمند کمک کند؟ در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

عضویت
مطلع شدن از
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش همه دیدگاه ها