داستان موفقیت مارک پارکر، مدیر نایک

0
1568
داستان موفقیت مارک پارکر، مدیر نایک|کالاسودا

داستان موفقیت مارک پارکر، مدیر نایک|کالاسودامارک پاکر، مدیر اجرایی نایک است که از سال 2006 به عنوان سومین مدیرعامل نایک به این مقام منصوب شد. این کارآفرین، بازرگان و مدیر ارشد اجرایی در همان بازه کوتاه مدت ورود خود توانست فروش این برند را دوبرابر کرده و میزان فروش خود را تا سال 2011 به رکورد 23 میلیارد دلار برساند و به عنوان مدیری خلاق شناخته شود.  در سال ۲۰۱۶، ۶۲ درصد بازار کفش‌های ورزشی کشور آمریکا در دستان شرکت نایک بود که مصداق روشنی از رشد بی سابقه‌ این برند تحت مدیریت پارکر است. در زیر با این مدیر موفق بیشتر آشنا میشویم.

آغاز همکاری با نایک

مارک پارکر، در ۲۱ اکتبر ۱۹۵۵ در نیویورک متولد شد و مدرک لیسانس خود را در رشته علوم سیاسی در دانشگاه ایالتی پن در سال 1977 اخذ کرده است. سپس با کیتی پارکر ازدواج کرد و صاحب سه فرزند به نام های جنیفر ، مگان و متیو شد. او در سال 1979 به عنوان طراح کفش مستقر در مرکز R&D به شرکت نایک پیوست و در سال 1987 به عنوان معاون بخش توسعه فعالیت خود را ادامه داد. شرکت نایک موفقیت خودش را مدیون نوآوری‌های مداوم در صنعت تولید کفش و سرمایه‌گذاری ‌های به ‌موقع است. در حال حاضر دفتر مرکزی این شرکت در شهر بیورتون ایالت اورگان آمریکا قرار دارد و مارک پارکر مدیرعامل اجرایی آن است.

nike-ceo-mark-parker-1|کالاسودا

تشویق به نواوری در سبک مدیریت

مارک پارکر مدیرعامل نایک همیشه از نوآوری و ایده پردازی استقبال می کند و در این باره می گوید: نقاشی کشیدن و طرح زدن می تواند فرآیند ایده پردازی و توفان مغزی را شفاف تر کند. پارکر همیشه دفتری را با خود به جلسات ایده پردازی می برد و شروع به طرح زدن می کند. البته منظور این نیست که شما هم در جلسات به نقاشی کردن بپردازید تا حوصله تان سر نرود! بلکه این نوع طرح زدن خلاقانه می تواند ذهنتان را باز و قوه تخیلتان را برای ارائه ایده های جدید فعال کند. او در توسعه محصولات خود نیز از همین رویکرد یعنی تفکر طراحی استفاده میکند و گفته شده که دفتر کاری او نیز مملو از  آثار هنری درخشان است. پارکر به هنر اعتقاد دارد، آن‌ هم نه‌ فقط به خاطر علایق شخصی. از دید پارکر، هنر مهم‌ترین عنصری است که در طراحی محصولات و همچنین دستیابی به فرهنگ جهانی به او کمک می ‌کند. او اذعان کرده که انگیزش‌ های بصری، الهام ‌بخش او هستند. پارکر سبک مدیریتی خود را معادل با ویراستاری می ‌داند و معتقد است که وظیفه ‌اش این است که به زیردستان خود کمک کند ایده‌ هایشان را اصلاح و به بهترین نحو محقق کنند. درعین‌حال، او می‌کوشد به ایده‌ها و بیانات خود، خلوص و تکامل بیشتری ببخشد.  او سبک رهبری خود را ویراستاری، تقویت کننده و توسعه می ‌نامد.

اقدامات استراتژیک

ماه گذشته بود که پارکر اعلام کرد که نایک تصمیم دارد ۲ درصد نیروی کار خود را اخراج کند. مدیریت نایک بیان کرد که جهت تسهیل و تسریع اقدامات استراتژیک خود تغییراتی را اعمال خواهد کرد. این تغییرات شامل کاهش حدود ۲ درصد از نیروی کار شرکت در سطح جهان خواهد بود. این 2 درصد حدود 1400 نفر از کارمندان نایک از میان 707000 نفر را در برمیگیرند. با اینکه سهام نایک پس از بیان این خبر 2 درصد افت در بازار بورس داشت، اما مارک پارکر بلافاصله اوضاع را مدیریت کرده و خبر داد که برنامه تجاری جدیدی نیز در برنامه نایک قرار دارد که امکان شخصی سازی بیشتری برای خریداران فراهم میکند. پارکر در این باره میگوید: با این برنامه جدید، در بازار‌های دیجیتال پرقدرت تر ظاهر خواهیم شد و محصولات را سریعتر و بهتر به دست مصرف کننده ‌ها خواهیم رساند. یکی از اولین قدم‌ ها برای تحقق اهداف بالا تاسیس یک خط تولید سریعتر در چین می ‌باشد که قرار است به این شرکت در جوابگویی به تقاضای جهانی کمک کند. دیگر اقدام کوتاه مدت این مدیر اجرایی در این راستا نیز این خواهد بود که nike.com با +Nike ادغام خواهد شد.

mark-parker1|کالاسودا

حمایت از کارمندان

پارکر در شرکت نایک، بسته به شرایط مختلف، از استراتژیهای متفاوتی استفاده می‌کند. گاهی اوقات از تیمش می ‌خواهد که سخت و سریع عمل کنند و گاهی آنها را به تأمل بیشتر فرا می ‌خواند. او معتقد است که شاید ایده‌ها از سطوح پایین کارمندی خلق شوند، ولی برای اجرا و بهره‌برداری، باید مورد حمایت مقامات بالا قرار بگیرند. شاید به همین دلیل است که او کار کردن در محیط هنری و خلاقانه را دوست دارد و کارمندانش را نیز به تشویق به بیان ایده ها میکند تا گسترش افق دیدگاه انها منجر به ایجاد ایده های جدید شود.